UJIAN DIAGNOSTIK LINUS
Setelah murid selesai
menjalani ujian saringan, guru perlu membuat analisa untuk menentukan situasi
murid yang dijangka akan terlibat dengan ujian diagnostik.
Ujian diagnostik merupakan
satu instrument yang digunakan untuk mengukur daerah kelemahan murid secara
terperinci. melalui ujian ini, guru dapat mengenal pasti apakah masalah sebenar
murid di peringkat awal. Hal ini secara tidak langsung akan memudahkan guru
merancang kejayaan program Pemulihan kelak.
Ujian diagnostik dibina
berdasarkan beberapa perkara iaitu :
soalan dibahagikan kepada
beberapa bahagian :
- Diagnostik Pengamatan
- Diagnostik Lisan
- Diagnostik Tulisan
Diagnostik Pengamatan
Tujuan pelaksanaan ujian ini
adalah untuk mengesan kelemahan keupayaan murid seperti gerak mata, koordinasi
mata-tangan dan kecekapan saraf. Sebahagian soalan mengandungi arahan-arahan
yang perlu disebut oleh guru dan dilakukan oleh murid.
Diagnostik Lisan
Tujuan pelaksanaan ujian ini
adalah untuk mengesan kelemahan keupayaan murid seperti pertuturan, gagap,
gerak mata, membaca, menyebut, mengeja, membatang perkataan. Sebahagian soalan
ada meminta murid memberikan pendapat mengenai sesuatu gambar yang ditunjukkan.
Diagnostik Tulisan
Tujuan pelaksanaan ujian ini
adalah untuk mengesan kelemahan keupayaan murid dari segi pergerakan tangan dan
mata. Murid diuji secara langsung berdasarkan soalan dalam aspek koordinasi
mata dan tangan, kekemasan menulis, menulis dengan cermat, tulisan yang boleh
dibaca, setara dan berstruktur. Sebahagian soalan akan menyerlahkan kesilapan
murid semasa menulis seperti menulis terbalik, menulis tidak mengikut susunan,
tulisan comot, struktur ayat yang bercampur aduk hufur besar dan kecil.
Selesai pelaksanaan ujian
diagnostik, guru bolehlah membuat analisa setelah mengetahui daerah kelemahan
murid. Di sini, guru perlu mengasingkan murid mengikut daerah kelemahan
masing-masing. sekiranya murid A, B dan F tidak boleh
mengeja suku kata KV+KVKK, guru perlu meletakkan mereka dalam satu
kumpulan. Jika murid C, G dan H tidak boleh membina ayat,
mereka perlu diasingkan dalam satu kumpulan yang lain.
Cara ini akan memudahkan guru
untuk membina persediaan mengajar berdasarkan ‘ranking’ murid.
No comments:
Post a Comment